Skúsenosti s implementáciou modelu CAF - opýtali sme sa Úradu priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky

Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky v rámci národného projektu Zavádzanie a podpora manažérstva kvality v organizácia verejnej správy ukončil implementáciu modelu CAF v roku 2020 a v súčasnosti model udržiava a realizuje jeho druhý implementačný cyklus. Organizácia nám ochotne odpovedala na otázky tykajúce sa implementácie a podelila sa tak s nami o skúsenosti a postrehy, ktoré nadobudla počas svojej cesty s modelom CAF.

1. Čo považujete za najväčší prínos implementácie modelu CAF?

Za najväčší prínos implementácie modelu CAF považujeme identifikáciu silných stránok organizácie. Vytvoril sa priestor pre zapojenie zamestnancov, ktorí sa mohli angažovať pre spoločné ciele. Implementácia prepojila zamestnancov, vedenie a zainteresované strany. Priniesla identifikáciu problémov, ktoré zamestnanci a partneri videli ako priestor na zlepšenie. Je veľkou výhodou, že úrad posudzujú externí odborníci, od ktorých dostávame spätnú väzbu vo forme silných stránok a oblastí na zlepšovanie. Posúdenie na mieste a hodnotenie Externej spätnej väzby na konci projektu umožňujú vidieť implementovaný modelu CAF z pohľadu tretích strán a posunúť tak kvalitu služieb novým smerom v súlade s nastavenými hodnotami a víziami. Model CAF otvára "achillovu pätu", ide do hĺbky a ukazuje nám ako zmeniť, zefektívniť, skvalitniť, zlepšiť čokoľvek v jednotlivých kritériách a subkritériách. Unikátny je v tom, že dokáže spojiť kolektív, ľudí a tímy (vedenie úradu, CAF tím, ostatní zamestnanci úradu zapojení do projektu ako zodpovední za realizáciu akčného plánu zlepšovania, všetci zamestnanci úradu, externé i interné zainteresované strany, verejnosť, klienti). Jeho výnimočnosť je v tom, že je možné cez angažovanosť zamestnancov meniť myslenie a prístupy. Zainteresované strany dokážu vidieť všetko aj z iného uhlu pohľadu, vystúpiť zo svojej niekedy veľmi dlhoročnej komfortnej zóny a zmeniť svoje myslenie. PDCA cyklus sa našej organizácii osvedčil ako cesta neustáleho zlepšovania.

2. Čo bolo počas implementácie najnáročnejšie?

Hŕstka zamestnancov nemala záujem o akúkoľvek zmenu. Je to prirodzené, že nie každý chce zmeny a je hlavne ťažké zmeniť svoje myslenie. Máme však výborne zoskupený a nastavený CAF tím so zamestnancami z rôznych odborov a s rôznou dĺžkou pôsobenia na úrade, ktorí dokážu a chcú vystúpiť zo svojej komfortnej zóny, sú ochotní sa podeliť o svoje know-how, zapojiť sa a prekročiť svoje hranice a limity. Niekedy sme texty niektorých subkritérií nevedeli hneď uchopiť, ale vďaka externému konzultantovi sa nám to podarilo. Za náročný považujeme aj samotný proces tvorby samohodnotiacej správy, je potrebný rozsiahli zber informácií a zodpovedať správne otázky pri jednotlivých kritériách a subkritériách.

3. Čo by ste poradili organizáciám, ktoré s implementáciou začínajú?

Podstatné je získať si podporu a záujem vedenia organizácie a presvedčiť ju o význame  implementácia modelu CAF. Silný a motivovaný CAF tím, je v implementácii veľkou výhodou, tak isto ako spolupráca s externým konzultantom a s ostatnými inštitúciami, ktoré implementujú CAF, s ktorými je možné diskutovať. V neposlednom rade sa oplatí využívať spoluprácu s ÚNMS SR, nebáť sa ich osloviť vždy, keď je niečo nejasné. Odporúčame zúčastniť sa školení v CAF centre organizovaných ÚNMS SR.