Organizácie verejnej správy denne stoja pred riešením otázok súvisiacich s neustálym zlepšovaním kvality ich fungovania. Úspech do veľkej miery závisí na schopnosti organizácie efektívne vytvárať a udržiavať vysokú úroveň kultúry kvality vo všetkých organizačných zložkách.
Kultúra kvality je vyjadrená víziou, hodnotami a trvalou podporou vedenia organizácie k zlepšovaniu sa. Vyjadruje význam kvality pre organizáciu tým, ako sú zadefinované ciele, ako sa kto na ich plnení podieľa a ako sa meria skupinová aj individuálna výkonnosť. Dá sa vyjadriť súladom trojuholníka „viem – chcem – môžem“. Pre zmenu kultúry kvality v organizácii je dôležité mať k dispozícii nástroj, ktorý by organizácii pomohol hodnotiť a rozvíjať úsilie o kontinuálne zlepšovanie kvality. Na základe toho bol vytvorený ucelený hodnotiaci nástroj, ktorý umožňuje posúdiť a aj rozvíjať úroveň kultúry kvality v organizáciách verejnej správy.
Nástroj Samohodnotenia kultúry kvality je vhodný pre všetky typy organizácií v pozícii začiatočníkov, stredne pokročilých, ale aj pokročilých v manažérstve kvality, ktorým poskytne podklad pre zhodnotenie úrovne zlepšovania kvality, identifikovanie príležitostí na zlepšovanie a určenie smerovania k vyššej kvalite v organizácii. Pri použití sa zameriava na kombináciu „mäkkých“ faktorov riadenia organizácie z pohľadu kvality, ktoré však významne ovplyvňujú „tvrdé“ faktory riadenia v organizácii. Základné východiská nástroja sú normy radu ISO 9000, model výnimočnosti EFQM a model CAF. Ide o jeden z mála nástrojov a modelov manažérstva kvality, ktorý sa priamo zameriava na rozvoj a zdokonaľovanie kultúry kvality v organizácii.
Cieľom Nástroja Samohodnotenia kultúry kvality je umožniť organizáciám objektívne zhodnotiť kultúru kvality, identifikovať príležitosti na zlepšovanie a prioritizovať stratégie, ktoré budú zaradené do plánu zlepšovania kvality a tým formovať a udržiavať vysokú úroveň kultúry kvality na všetkých organizačných stupňoch organizácie.
Nástroj je postavený na nadväznosti dvoch jeho častí, a to:
Nástroj Samohodnotenia kultúry kvality zhodnocuje úroveň zrelosti kultúry kvality organizácie prostredníctvom napĺňania atribútov kultúry kvality cez diagnostické výroky zoradené do skupín v kategóriách, subkategóriách a kľúčových oblastiach charakterizujúcich kultúru kvality v organizácii. Toto riešenie umožňuje naplno využiť a zohľadniť špecifiká organizácie a hľadať vlastnú cestu k udržateľnému rozvoju nielen organizácie, ale aj spoločnosti, na ktorú organizácia vplýva pri plnení svojho poslania.
Na stiahnutie:
Nástroj Samohodnotenia kultúry kvality (PDF, 7,4 MB)
Odborná metodika vznikla v rámci národného projektu Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky Zavádzanie a podpora manažérstva kvality v orgnaizáciách verejenj správy. Tento projekt je financovaný z Európskeho sociálneho fondu.