Systém manažérstva kvality (SMK) podľa STN EN ISO 9001: 2016 (ďalej aj „norma“) je jedným z nástrojov na zlepšovanie kvality poskytovaných produktov alebo služieb. Na rozdiel, napríklad od modelu CAF, je SMK striktne požiadavkový systém, kde norma presne určuje, čo všetko musí organizácia spĺňať. Norma definuje aj kontrolné mechanizmy (audity), ktoré zaručujú, že organizácia, ktorá má certifikovaný SMK ho neustále zlepšuje a v konečnom dôsledku tak zlepšuje svoje produkty alebo služby, ktoré poskytuje zákazníkom/občanom.
Implementácia SMK je rozdelená do piatich fáz. Prvou fázou je príprava implementácie, druhou je analýza súčasného stavu a treťou je implementácia požiadaviek normy. Nasleduje fáza certifikácie zavedeného SMK a poslednou fázou je udržiavanie a zlepšovanie zavedeného SMK.
Fáza 1: Príprava implementácie SMK
Krok 1: Rozhodnutie o implementácii SMK
Na čo by sa v tomto kroku nemalo zabudnúť:
Odporúčania ku kroku 1Krok 2: Vytvorenie implementačného tímu
Odporúčania ku kroku 2
Fáza 2: Analýza a zhodnotenie súčasného stavu
Cieľom analýzy súčasného stavu je porovnanie skutočného stavu s požiadavkami normy pred začiatkom implementácie SMK. Výstupom analýzy súčasného stavu je zhodnotenie, ktoré z požiadaviek normy organizácia už plní a zoznam úloh, ktoré treba vykonať, aby sa dosiahla zhoda v plnení všetkých požiadaviek normy.
Krok 3: Zmapovanie všetkých procesov organizácie a poskytovaných služieb
a) Procesy, ktorými organizácia vytvára produkty alebo poskytuje služby – takzvané hlavné procesy, ktoré môžu byť niekedy označované aj ako „hodnototvorné“, „prevádzkové“ alebo „kľúčové“ procesy. Ide o tie aktivity, kvôli ktorým je organizácia zriadená.b) Procesy, ktorých cieľom je zabezpečiť fungovanie hlavných procesov a chodu celej organizácie, takzvané podporné procesy. Patria sem napríklad správa majetku, verejné obstarávanie a financovanie, personálna agenda, spravovanie informačných a komunikačných prostriedkov a pod.c) Riadiace procesy alebo niekedy označované aj ako „manažérske“ procesy. Ide o aktivity, ktorými organizácia plánuje, organizuje, koordinuje a riadi svoju prevádzku. Patria sem napríklad stratégia, plánovanie a riadenie organizácie, riadenie kvality, riadenie ľudských a finančných zdrojov, kontrolné procesy a pod.
Odporúčania ku kroku 3
Krok 4: Tvorba analýzy súčasného stavu
Odporúčania ku kroku 4
Fáza 3: Implementácia systému manažérstva kvality
Krok 5: Školenie členov implementačného tímu
Odporúčania ku kroku 5
Krok 6: Definovanie spôsobu riadenia dokumentácie
Odporúčania ku kroku 6
Krok 7: Implementácia požiadaviek normy
Odporúčania ku kroku 7
Fáza 4: Certifikácia systému manažérstva kvality
Krok 8: Výber certifikačnej spoločnosti a realizácia certifikačného auditu
Odporúčania ku kroku 8
Fáza 5: Udržiavanie a zlepšovanie zavedeného systému manažérstva kvality
Krok 9: Činnosti v rámci udržiavania a zlepšovania SMK
Odporúčania ku kroku 9
Krok 10: Dozorové a recertifikačné audity
Odporúčania ku kroku 10