Organizácia verejnej správy, ktorá sa zamýšľa nad zavedením komplexného manažérstva kvality a vyberie si k tomu model CAF – európsky model zlepšovania organizácií verejnej správy, má pred sebou dve veľké neznáme. Tou prvou je štruktúra modelu CAF a tou druhou je ako vykročiť na cestu s týmto modelom. Implementácia modelu je popísaná v samotnej príručke modelu CAF približne na dvanástich stranách, k čomu CAF centrum spracovalo stručný popis implementácie doplnený o odporúčania vychádzajúce zo slovenských skúseností nadobudnutých počas implementácie tohto európskeho modelu.
Od samotného vzniku modelu CAF je navrhnutých 10 odporúčaných krokov implementácie tohto modelu obsahujúcich aktivity od úplného začiatku, t. j. od rozhodnutia organizácie vydať sa cestou modelu CAF až po krok desiaty, ktorým je už naplánovanie ďalšieho cyklu samohodnotenia.
Desať odporúčaných krokov implementácie modelu CAF je rozdelených do troch fáz, prvou je fáza plánovania implementácie, v príručke modelu CAF nazývaná aj ako začiatok cesty s modelom CAF. Druhou fázou je proces samohodnotenia a treťou proces zlepšovania. Na Slovensku, a to konkrétne v CAF centre, ako štvrtú fázu zaraďujeme Externú spätnú väzbu modelu CAF, ktorá je v príručke modelu CAF taktiež spomenutá. Táto fáza je však dobrovoľná a je na organizácii, či má záujem podstúpiť jej hodnotenie a snažiť sa získať európsky uznávaný titul Efektívny používateľ modelu CAF.
Fáza 1: Plánovanie implementácie (začiatok cesty s modelom CAF)
Krok 1: Rozhodnite sa, ako budete plánovať a organizovať samohodnotenieHovorí sa, že chyba v príprave je prípravou k chybe. Platí to aj pri modeli CAF. Nie celkom presvedčený manažment o prínosoch modelu CAF, rýchle a neuvážené rozhodnutie a zlé naplánovanie by mohli celý úspech implementácie položiť na kolená. Z toho dôvodu je potrebné tejto úvodnej časti venovať dostatok pozornosti a „nevhupnúť“ priamo do samohodnotenia.
Na čo by sa v tomto kroku nemalo zabudnúť:
Odporúčania CAF centra ku kroku 1
Krok 2: Komunikujte o samohodnoteníKomunikácia je základom pri akejkoľvek zmene v organizácii, ale obzvlášť vtedy, keď začína s implementáciou modelu CAF. Keď nie je jasná a dostatočná komunikácia o zámeroch a aktivitách zavádzania modelu CAF, môžu zamestnanci celý tento proces vnímať ako ďalší „projekt“ alebo „pokus manažmentu“. Komunikácia však nemá byť orientovaná len smerom k zamestnancov, ale na všetky relevantné zainteresované strany.
Odporúčania CAF centra ku kroku 2
Fáza 2: Proces samohodnotenia
Krok 3: Vytvorte jeden alebo viaceré samohodnotiace tímy – CAF tímyTretím kľúčovým prvkom úspešnej implementácie je popri vymenovaní garanta a metodika vytvorenie funkčného a motivovaného CAF tím. Ten by mal reprezentovať organizáciu v čo najväčšej miere a aj v rámci jeho tvorby je potrebné myslieť na vyváženosť jeho zloženia.
Odporúčania CAF centra ku korku 3
Krok 4: Zorganizujte školeniaPočas implementácie sa členovia CAF tímu zúčastnia viacerých vzdelávacích aktivít, avšak tou najdôležitejšou je práve tá prvá - školenie o modeli CAF, kedy sa členovia tímu prvýkrát oboznámia s týmto modelom. Dôležité je, aby členovia na školenie prišli s prečítanou príručkou modelu CAF a aby bol program školenia vytvorený tak, aby sa vysvetlenie kritérií a subkritérií modelu CAF kombinovalo s praktickými cvičeniami. Na úvod absolvujú školenie nielen členova CAF tímu, ale aj manažment organizácie.
Odporúčania CAF centra ku kroku 4
Krok 5: Vykonajte samohodnoteniePiaty krok je úzko spätý so šiestym (napíšte samohodnotiacu správu). Po rozdelení vlastníctva jednotlivých kritérií začína každý člen tímu spracovávať vlastnú pridelenú časť v úzkej spolupráci s kolegami, aby bolo zabezpečené prepojenie predpokladových a výsledkových kritérií. Začína sa práca v mikro tímoch, pričom metodik koordinuje celú prácu a poskytuje kolegom podporu a pomoc, prípadne taktiež participuje na spracovaní určitého kritéria/subkritéria.
Odporúčania CAF centra ku kroku 5
Krok 6: Napíšte samohodnotiacu správuSpoločná tímová práca má za výsledok postupnú kompletizáciu samohodnotiacej správy, ktorú je potrebné sfinalizovať na konsenzus mítingu CAF tímu, kde sa tím dohodne na finálnom slovnom a bodovom hodnotení. Následne je potrebné správu predložiť na pripomienkové konanie v organizácii a v závere ju prezentovať manažmentu organizácie, ktorý by ju mal schváliť.
Odporúčania CAF centra ku kroku 6
Fáza 3: Proces zlepšovania
Krok 7: Zostavte plán zlepšovaniaČastou chybou v minulosti pri implementácii modelu CAF bola skutočnosť, že niektoré organizácie vykonali samohodnotenie, napísali samohodnotiacu správu a tým sa celá implementácia modelu CAF skončila. Tieto organizácie v skutočnosti skončili tam, kde sa ich cesta zlepšovania ešte len mala začať. Cieľom totiž nie je napísanie samotnej samohodnotiacej správy, ale na jej základe zostavený, prijatý a napĺňaný ambiciózny plán zlepšovania, ktorý bude súčasťou celkového manažérstva organizácie.
Odporúčania CAF centra ku kroku 7
Krok 8: Komunikujte o pláne zlepšovania
Komunikácia už bola spomenutá v kroku 2, ale na jej dôležitosť sa nesmie zabúdať ani v procese zlepšovania. Ak má byť akčný plán zlepšovania skutočným nástrojom strategického riadenia v organizácii, musia o ňom a jeho aktivitách vedieť všetky kľúčové zainteresované strany. Je dôležité komunikovať aké aktivity sa do plánu zlepšovania dostali, prečo, kto je za ne zodpovedný a tiež ako sa priebežne plnia.
Krok 9: Realizujte/implementujte plán zlepšovania
Po príprave a schválení akčného plánu prichádza rad na jeho realizácia, ktorá by mala byť založená na vhodnom a konzistentnom prístupe všetkých zainteresovaných. Koordinovaný metodikom, za participácie členov CAF tímu a zamestnancov organizácie by mal priniesť organizácii naplánované výsledky a zmeny.
Krok 10: Naplánujte ďalšie samohodnotenie
Potreba vykonávania činností formou PDCA cyklu alebo často krát vyslovená veta „Zlepšovanie je nikdy nekončiaci proces.“ je možno už klišé, ale pravdivé! Model CAF by nemal byť jednorazovou aktivitou. Bol vytvorený tak, aby sa stal pevnou súčasťou organizácie ako nástroj na zlepšovanie organizácie.
Fáza 4: Externá spätná väzba modelu CAF (odporúčaná fáza)V prípade, ak sa organizácia rozhodne implementovať model CAF a začne plánovať jeho zavádzanie, mala by postupovať podľa vyššie uvedených 10 odporúčaných krokov, ktoré sú popísané aj v samotnej príručke modelu CAF. Odporúča sa však hneď na úvod zvážiť, či má organizácia záujem po absolvovaní implementačného cyklu požiadať o Externú spätnú väzbu a snažiť sa tak získať európsky uznávaný titul Efektívny používateľ modelu CAF (Effective CAF User).
Externá spätná väzba hodnotí efektívnosť procesu samohodnotenia a zlepšovania a udomácnenie princípov výnimočnosti v organizácii. V zásade však platí, že ak bude organizácia postupovať podľa vyššie popísaných krokov, resp. splní všetky požiadavky uvedené v jednotlivých dotazníkoch uvedených v príručke Externej spätnej väzby modelu CAF (ESV), organizácia by nemala mať problém so získaním titulu.
Model CAF možno implementovať aj bez absolvovania Externej spätnej väzby, nakoľko štvrtá fáza je len odporúčaná. Organizácia v tomto prípade postupuje podľa 10 odporúčaných krokov implementácie.