CAF centrum pre Vás pripravilo určité odporúčania pri niektorých krokoch implementácie systému manažérstva kvality podľa STN EN ISO 9001: 2016. Odporúčania vychádzajú zo skúseností zamestnancov ÚNMS SR v rámci implementácie systému. Ako aj z názvu vyplýva, ide o odporúčania, ktoré nie sú záväzné. Akákoľvek organizácia verejnej správy sa môže nimi inšpirovať, nie je však povinná tieto odporúčania uplatniť. Ak ste organizácia, ktorá má už so systémom manažérstva kvality skúsenosti a radi by ste prispeli ďalšími radami pre ostatné organizácie, kontaktuje prosím CAF centrum, ktoré ochotne Vaše odporúčanie doplní do príslušného kroku.
Krok 1 - Odporúčania:
Krok 2 - Odporúčania:
Krok 3 - Odporúčania:
Krok 4 - Odporúčania:
Krok 5 - Odporúčania:
Krok 6 - Odporúčania:
Krok 7 - Odporúčania:
a) Cieľ procesu – slovné pomenovanie toho, čo chce organizácia vykonaním procesu dosiahnuť, prečo sa daný proces vôbec vykonáva.b) Vlastník procesu – väčšinou je to vedúci zamestnanec príslušného organizačného útvaru alebo osoba, ktorá má právomoc rozhodnúť o tom, ako sa daný proces bude vykonávať.c) Vykonávatelia procesu – zamestnanec/zamestnanci, ktorí vykonávajú jednotlivé činnosti procesu. Cieľom nie je určiť menovite vykonávateľov procesu, ale popísať to konkrétnymi pracovnými pozíciami, aby keď sa na danej pozícii vymenia zamestnanci nebolo potrebné prepisovať údaje o vykonávateľoch procesu.d) Vstupy, ktoré vstupujú do procesu a kto tie vstupy dodáva (vstupmi môžu byť informácie, dokumenty, financie, hmotné veci, všetky podstatné veci, bez ktorých nie možné dosiahnuť požadované výstupy).e) Výstupy z procesu a pre koho sú tie výstupy určené – určenie čo má byť výsledkom daného procesu. Výstupom môže byť konkrétny produkt alebo služba pre zákazníka, alebo vstup do ďalšieho procesu.f) Každý proces by mal mať aj identifikované riziká, ktoré v danom procese hrozia a môžu ovplyvniť vytvorenie požadovaného výstupu alebo dosiahnutie cieľa.g) Ukazovatele výkonnosti – je to jeden alebo viac číselných merateľných ukazovateľov (merateľné ciele), pomocou ktorých vie organizácia monitorovať výkonnosť a kvalitu jednotlivých procesov. Ukazovatele výkonnosti by mali mať definované jednotky v akých sú vyjadrované, periódu vyhodnocovania, mala by byť definovaná metodika ako sa získavajú výsledky a akým spôsobom sú vyhodnocované (napr. definovanie, či stúpajúci trend daného ukazovateľa znamená pre organizáciu pozitívny alebo negatívny vývoj výkonnosti procesu). Ukazovatele výkonnosti sú nástrojom na neustále zlepšovanie a organizácia by ich mala v pravidelných časových intervaloch (zväčša jeden rok) prehodnocovať, aby neustále podporovala zvyšovanie výkonnosti a kvality vykonávaných procesov.
1. zhody produktov a služieb s požiadavkami normy,2. stupňa spokojnosti zákazníka,3. výkonnosti a efektívnosti systému manažérstva kvality,4. efektívnosti plánovania,5. efektívnosti prijatých opatrení na zvládanie rizík a príležitostí,6. výkonnosti externých poskytovateľov,7. potreby zlepšení systému manažérstva.
Krok 8 - Odporúčania:
Krok 9 - Odporúčania: