Čo priniesla implementácia systému manažérstva kvality podľa normy ISO 9001 Vašej organizácii? – opýtali sme sa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny

Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny už druhý rok udržiava a zlepšuje certifikovaný systém manažérstva kvality podľa normy ISO 9001. V súvislosti s propagáciou dosiahnutých výsledkov národného projektu sa s nami ochotne podelilo o vlastné postrehy a skúsenosti prostredníctvom odpovedí na nasledujúce otázky: 

1. Čo považujete za najväčší prínos implementácie systému manažérstva kvality podľa normy ISO 9001?

 „Za prínos implementácie systému manažérstva kvality v našej organizácii považujeme zmenu v prístupe zamestnancov k riadeniu procesov organizácie, k navrhovaniu ich zlepšení či v nastavovaní cieľov, čo sa postupne odzrkadľuje vo forme zvýšenia efektivity riadenia, zvýšenia výkonnosti a produktivity, skvalitnenia poskytovaných služieb či zlepšenia pôsobenia organizácie vo vzťahu k verejnosti. Zefektívnili sa interné procesy, zaviedol sa komplexný systém riadenia dokumentácie a interné audity, ktoré prispievajú k odhaľovaniu oblastí, v ktorých je možné systém manažérstva kvality a procesy organizácie neustále zlepšovať. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny úspešne získalo certifikát od externej certifikačnej spoločnosti, ktorý je zrkadlom kvality organizácie a jeho udržanie je zároveň motiváciou pre udržiavanie a zlepšovanie systému v organizácii." 

2. Čo bolo počas implementácie najnáročnejšie? 

„Počas implementácie bolo najnáročnejšie identifikovať množstvo vzájomne previazaných a súvisiacich procesov, pozrieť sa na ne z pohľadu požiadaviek ISO normy a vypracovať požadovanú dokumentáciu. Náročné bolo aj vyčleniť personálne kapacity a zaviesť implementáciu a udržiavanie systému do bežnej každodennej pracovnej náplne zamestnancov. V neposlednom rade to bolo aj nastavenie interných auditov, ktoré museli preveriť naplnenie všetkých požiadaviek normy ISO 9001. V rámci zlepšenia procesov organizácia začala interné audity evidovať a realizovať elektronicky, čo prinieslo pozitívnu spätnú väzbu." 

3. Čo by ste poradili organizáciám, ktoré s implementáciou začínajú? 

„Každá organizácia potrebuje svoj čas a priestor na implementovanie, oboznámenie zamestnancov a najmä praktické zavedenie postupov a iného pohľadu na ich kvalitu. Počas zavádzania systému manažérstva kvality je nevyhnutná podpora a spolupráca vrcholového vedenia organizácie, ktoré vyčlení zdroje, či už personálne alebo časové, na riadne implementovanie a udržiavanie systému. Organizácia, ktorá sa rozhodne pre implementáciu si musí uvedomiť, že je to „dynamický a dlhodobý, nikdy nekončiaci proces udržiavania“, ktorý so sebou prináša neustále zmeny. Prvoradé je vytvoriť vhodné podmienky, vytvoriť tvorivú atmosféru, primerane motivovať zamestnancov, podporovať tímovú prácu a komunikáciu. Bez podpory vrcholového manažmentu organizácie by bol proces implementácie alebo udržiavania systému veľmi náročný."